Rautatie

Jyväskylä – Pieksämäki radan rakennus 1914 -1917 

Eduskunta anoi 1912 – luvun lopulla Jyväskylä – Pieksämäki radan rakentamista, jonka anomuksen Venäjän Keisari Nikolai II (Alexandrovich Romanov) hyväksyi. Rakentamismääräys radalle annettiin 1913. Rata rakennettaisiin normaaliraiteisena ja noudattaisi mahdollisimman suoraa linjausta. Suurimpia vesistöjä kierrellen. 

Rataa alettiin rakentaa kaikilta suunnilta, paitsi Metsolahdessa, jossa mietittiin seuraavaan kevääseen (1914), että puhkaistaanko Pönttövuoreen tunneli vai kierrettäisiinkö paikka. Tunneli päätettiin louhia ja työ alkoi kummastakin päästä Pönttövuorta. Radan kiskotus oli edennyt vuoden 1916 marraskuussa jo Lievestuoreelle, ja radan oli tarkoitus valmistua vuoden 1917 loppuun mennessä. 

Sisällissota kuitenkin puhkesi 28.1.1918, tästä huolimatta rata saatiin väliaikaisesti liikennöitävään kuntoon. Jyväskylä – Pieksämäki rata oli elintärkeä yhteys hallituksen joukoille Pohjanmaan ja Karjalan rintaman yhdistäjänä, kun muut rautatieyhteydet olivat katkenneet. Vielä pari vuotta sodan päättymisen jälkeen Laukaan suojeluskunta asetti vartion Pönttövuoren tunnelia suojaamaan. Väliaikainen siviililiikenne alkoi 1.6.1918. Jyväskylä – Pieksämäki rata luovutettiin marraskuun puolivälissä 1918 vakinaiselle liikenteelle.

Minun Metsolahti/Kari Lamberg

Tällä Jyväskylä – Pieksämäki rautatierakennuksella käytettiin ensikertaa historiassa koneita. Radan valmistumisellahan oli kiire, elettiin ensimmäisen maailmansodanaikaa. Ja Venäjällä oli pelko, että Saksa hyökkää Vaasan ja Suomen kautta Pietariin. Saksalla olikin kiinnostunut tästä mahdollisuudesta. Eräs Jyväskyläläinen opettaja (Martti Pihkala) olikin saanut ”salaisen ja kriitillisen❞ tehtävän. Saksan "päämaja” oli vuonna 1915 pyytänyt häntä, että hän hidastuttaisi Pönttövuoren tunnelin valmistumista. Hidastustoimenpiteet alkoivat purra. Työmiehet olivat vain porailevinaan, lyhyestäkin reiästä maksettiin täysihinta ja dynamiittia säästettiin. Mutta keväällä 1917, kun Venäjän keisari oli syösty vallasta, tuli saksalaisille kiire: tunneli oli puhkaistava ja äkkiä.